Hyppää sisältöön

Aloittajan ohjeet 

Ohje 1: Näin liityt TUOVI-yhteisön jäseneksi

1. Mene osoitteeseen sisainenturvallisuus.fi, ja klikkaa sivun oikeasta yläreunasta REKISTERÖIDY -painiketta.

2. Täytä aukeavalle sivulle tarvittavat tiedot, ja klikkaa LÄHETÄ-painiketta.

3. Saat sähköpostiisi automaattisen viestin, jossa sinua pyydetään vahvistamaan sähköpostiosoitteesi. Klikkaa sähköpostissa olevaa linkkiä ja käy vahvistamassa osoitteesi. Jää tämän jälkeen odottamaan, että TUOVIn ylläpito käsittelee rekisteröitymispyyntösi. Kun pyyntö on käsitelty, saat sähköpostiisi käyttäjätunnuksen ja salasanan.

Huomaa, että ylläpito käsittelee pyynnöt viimeistään niitä seuraavana arkipäivänä.

Jos sinulla on ongelmia rekisteröitymisessä, ota yhteyttä [email protected]

 Ohje 2a: Näin kirjaudut TUOVIin

1. Kun olet saanut sähköpostissa käyttäjätunnuksen ja salasanan, mene joko osoitteeseen sisainenturvallisuus.fi ja klikkaa KIRJAUDU-painiketta tai suoraan osoitteeseen https://sisainenturvallisuus.fi/kirjaudu .

2. Kirjoita avokenttiin käyttäjätunnus (=sähköpostiosoitteesi) ja sähköpostiviestissä ollut salasana. Klikkaa KIRJAUDU SISÄÄN-painiketta.

3. Olet nyt TUOVIn kirjautuneiden puolella OMA TUOVI näkymässä. Sinun täytyy seuraavaksi käydä vaihtamassa salasana pysyvään. Katso ohje 4a.

Ohje 2b: Vaihtoehtoiset kirjautumistavat

Näin kirjaudut sosiaalisen median tunnuksillasi

Jos sinulla on TUOVIssa käyttämääsi sähköpostiosoitteeseen liitetty Facebook-, Twitter-, LikedIn- tai Googletili, voit kirjautua vaihtoisesti niillä TUOVIin. Klikkaa kirjautumissivulla haluamaasi sometilin painiketta ja etene kirjautumisessa somepalvelun tarjoamalla tavalla.

Näin kirjaudut VIRTU-tunnuksillasi

Jos sinulla on käytössäsi VIRTU-kirjautumisen mahdollistava tietokone, voit kirjautua TUOVIin myös sen avulla. Klikkaa kirjautumissivulta VIRTU-painiketta ja kirjaa tunnuksesi.

Huomaa, että mikäli sähköpostiosoitteeseesi on liitetty yja-ylläpito-oikeus, sinun on pakko kirjautua TUOVIin aina VIRTU-tunnuksilla. Jos et tiedä, onko sinulle yja-ylläpito-oikeuksia, voit tiedustella asiaa TUOVIn ylläpitäjiltä osoitteesta tuovi.sm(at)govsec.fi.

Ohje 3a: Näin täydennät profiilitietosi

Profiilitiedoista löytyvät aluksi vain ne tiedot, jotka kirjasit rekisteröitymisen yhteydessä rekisteröitymislomakkeeseen. Jos haluat, että sinuun on helpompi verkostoitua, käy lisäämässä itsellesi lisätiedot ja profiilikuva.

1. Jos haluat täydentää tai muokata profiilitietojasi, klikkaa joko OMA TUOVI sivulla olevaa ”OMAT TIEDOT” –välilehteä tai yläpalkissa lukevaa omaa nimeäsi ja valitse ”Muokkaa profiilia”.

2. Muokkaa tai täydennä PERUSTIEDOT ja LISÄTIEDOT –välilehtien tiedot. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.

Tutkimuksemme mukaan TUOVIn jäsenet ovat erityisen kiinnostuneita tietämään erikoisosaamisestasi. Ohjeet erikoisosaamisen kirjaamiseen löydät erikoisosaamis-kentän vieressä olevasta lisätietoikonista.

Ohje 3b: Näin vaihdat profiilikuvasi

1. Jos haluat vaihtaa oletuksena olevan anonyymin profiilikuvan omaan kuvaan, klikkaa joko OMA TUOVI sivulla olevaa ”OMAT TIEDOT” –välilehteä tai yläpalkissa lukevaa omaa nimeäsi ja valitse ”Vaihda profiilikuva”.

2. Riippuen siitä kumman saapumisreitin valitsit, näkymäsi on erilainen. Jos tulit OMAT TIEDOT -välilehtinäkymän kautta, valitse seuraavaksi välilehti, jossa lukee PROFIILIKUVA. Jos tulit yläpalkin kautta, eteesi aukeaa erillinen pop-up ikkuna.

3. Klikkaa LISÄÄ TIEDOSTO -painiketta ja etsi laitteeltasi haluamasi profiilikuva.

4. Klikkaa vielä TALLENNA-painiketta, ja sinulla on nyt profiilissasi uusi kuva.

Huomaa, että TUOVIn alusta ei tallenna profiilikuvaasi. Jos haluat joskus vaihtaa kuvan uuteen, nykyinen kuvasi katoaa järjestelmästä. Jos sinulla ei syystä tai toisesta ole itsestäsi valokuvaa, voit hyödyntää TUOVIn avatarhahmoja. Saat tämän ominaisuuden käyttöösi ainoastaan yläpalkin etenemisen kautta: klikkaa yläpalkista OMA NIMESI > Vaihda profiilikuva > klikkaa tekstiä ”Tai valitse avatar”.

Ohje 4a: Näin vaihdat salasanasi

1. Jos haluat vaihtaa salasanan, kirjaudu TUOVIin ensin nykyisellä salasanalla. Klikkaa sen jälkeen joko OMA TUOVI sivulla olevaa ”OMAT TIEDOT” –välilehteä tai yläpalkissa lukevaa omaa nimeäsi ja valitse ”Muokkaa profiilia”.

2. Klikkaa MUUTA SALASANA –välilehteä ja syötä uusi salasanasi kahteen kertaan erillisiin kenttiin. Näet salasanan luomisohjeet avokenttien yläpuolelta.

3. Klikkaa TALLENNA-painiketta. Nyt sinulla on käytössäsi uusi salasana. Kun seuraavan kerran kirjaudut TUOVIin, käytä tuota salasanaa.

Huom. Jos olet unohtanut salasanasi, sinun pitää pyytää uusi salasana TUOVIn kirjautumissivun kautta. Katso tarkemmat tiedot ohjeesta numero 4b.

Ohje 4b: Näin pyydät uuden salasanan unohtuneen tilalle

1. Jos olet unohtanut salasanasi, voit pyytää TUOVI-sivustoa lähettämään itsellesi uuden salasanan. Huomaa, että TUOVIn ylläpitäjät eivät tiedä salasanaasi eivätkä voi lähettää sinulle uutta.

2. Klikkaa kirjautumissivulla KIRJAUDU SISÄÄN –painikkeen alapuolella olevaa tekstiä ”Salasana unohtunut?”.

3. Kirjoita kenttään TUOVIssa käyttämäsi sähköpostiosoite, ja klikkaa LÄHETÄ UUSI SALASANA –painiketta.

4. Saat sähköpostiisi automaattisen viestin, jossa on linkki TUOVIn sivulle, missä pääset itse vaihtamaan uuden salasanan. Jos et saa salasanan vaihto-viestiä, katso onko se mennyt roskapostit-kansioon. Jos salasanaviesti ei ole roskaposteissa, kokeile pyytää salasanaa uudestaan.

Huomaa, että jos sähköpostiosoitteeseesi on liitetty yja-ylläpito-oikeus, et voi saada uutta salasanaa. Sinun tulee tuolloin kirjautua TUOVIin aina VIRTU-tunnuksilla.