Usein kysytyt kysymykset
Voinko perustaa työtilan pientä tehtävää varten?
Vastaus: Voit luoda työtiloja matalalla kynnyksellä. Voit perustaa työtilan, vaikka vain yhdeksi päiväksi. Voit poistaa työtilan, kun tehtävä on tehty tai vaihtoehtoisesti arkistoida sen myöhempää käyttöä varten.
Kenelle työtilat on tarkoitettu?
Vastaus: TUOVIn työtilat on tarkoitettu kaikille rekisteröityneille TUOVIn jäsenille. Työtilat tarjoavat ilmaisen yhteisen alustan sähköiseen yhteistyöhön kaikille turvallisuusaiheisille verkostoille, työryhmille, hankkeille ja muille yhteenliittymille. Työtilan voi perustaa kuka tahansa rekisteröitynyt TUOVIn jäsen.
Kuka ylläpitää työtilaa?
Työtilan perustaja on automaattisesti työtilan ylläpitäjä. Hän voi kutsua muita käyttäjiä työtilaan ja poistaa käyttäjiä työtilasta. Ylläpitäjä voi myös antaa muille työtilan jäsenille ylläpitäjäoikeudet.
Lue lisää ylläpitäjien roolista.
Millaiset säännöt työtiloissa toimimisessa on ja kuka niitä valvoo?
Vastaus: Työtilat on tarkoitettu turvallisuuden kanssa ammatikseen tai vapaaehtoisesti työskenteleville. Työtilatyöskentelyn tavoitteena on jollain tavoin edistää, ymmärtää tai tutkia turvallisuutta.
Työtiloissa ei saa säilyttää, jakaa tai linkittää laitonta aineistoa. Vastuu aineiston oikeudellisuudesta ja jako-oikeuksista on aineiston tuojalla. TUOVIn ylläpidolla on oikeus poistaa kyseenalaiset aineistot.
Työtiloissa toimitaan rakentavasti, muita kunnioittaen ja aihepiirissä pysyen. Työtilan ylläpitäjä vastaa työtilan toiminnan asianmukaisuudesta ja laillisuudesta.
Väärinkäyttötapauksissa on otettava ensimmäiseksi yhteyttä työtilan ylläpitäjään. Jos asia ei ratkea tätä kautta tai jokin muu syy edellyttää, on otettava yhteyttä TUOVIn ylläpitäjiin. Yhteydenotot käsitellään luottamuksellisesti.
Lisätietoja työtiloissa toimimisen säännöistä käyttöehdoissa
Ota yhteyttä ylläpitäjiin tuovi.sm(at)gov.fi tai lähetä palautetta sivun oikeassa alareunassa olevasta keltaisesta kirjekuori-painikkeesta.
Mitä asioita TUOVIn työtiloissa voi käsitellä? Miten turvassa tieto on?
Vastaus: TUOVI tuotetaan samassa turvallisessa YJA-ympäristössä kuin monet muut valtionhallinnon julkiset verkkopalvelut. TUOVI on teknisesti vahvasti suojattu.
TUOVIn työtilojen sisältöjen näkyminen riippuu työtilojen julkisuusasetuksista. Yksityisen työtilan materiaalit, keskustelut ja tehtävät näkyvät ainoastaan työtilan jäsenille. Julkisten työtilojen sisältöjä pääsevät näkemään, mutta eivät muokkaamaan, kaikki TUOVIn rekisteröityneet jäsenet. Rekisteröitymättömät TUOVIn lukijat eivät näe työtiloja ollenkaan.
Korkeasta teknisestä suojauksesta huolimatta työtiloissa ei tule käsitellä lain mukaan salassa pidettävää aineistoa. Työtiloissa voi käsitellä kaikkea muuta aineistoa, kuten valmisteluaineistoja, käydä keskustelua ja pohdintaa valmisteluun liittyvistä asioista ja jakaa kokousmateriaaleja.
Työtiloissa käsiteltävän aineiston turvallisuus on viime kädessä aineiston omistajan ja työtilan ylläpitäjän vastuulla.
Voinko luoda seminaari-tapahtuman TUOVIn julkiselle tapahtumat sivulle? Kuinka toimin?
Vastaus: Jos olet TUOVIn jäsen, voit luoda seminaarillesi tai koulutuksellesi julkisen tapahtuman. Se vaatii kuitenkin TUOVIn ylläpitäjien hyväksymisen.
Kun luot tapahtumaa, valitse tapahtumalle ”Julkinen kaikille” vaihtoehto. Kun tapahtumailmoitus on valmis, tapahtumasta lähtee automaattinen ilmoitus ylläpitäjille. He tarkistavat tapahtuman ja joko hyväksyvät tai hylkäävät julkaisemisen. Sinulle tulee hyväksymisestä tai hylkäämisestä viesti.
Kun tapahtuma on hyväksytty, tapahtuma näkyy kirjautumattomien ja kirjautuneiden Tapahtumat-sivulla. Kun tapahtuma lähestyy, tapahtuma nousee myös TUOVIn etusivulle.
Voit lähettää tiedot tapahtumastasi myös sähköpostitse TUOVIn ylläpitäjille osoitteella tuovi.sm(at)govsec.fi. Jos tapahtuma sopii julkiselle puolelle julkaistavaksi, ylläpito tekee siitä tapahtumailmoituksen ja julkaisee sen.
Voiko TUOVI julkaista blogikirjoitukseni?
Otamme mielellämme vastaan kirjoituksia, valokuvia ja aihe-ehdotuksia lukijoiltamme ja TUOVIn rekisteröityneiltä jäseniltä.
Jotta juttusi voidaan julkaista:
1. Sinulla on oltava itselläsi aineiston tekijänoikeudet tai lupa aineiston jakamiseen ja julkaisemiseen.
2. Ymmärrät ja hyväksyt sen, että TUOVI-tiimi voi editoida aineistoa niiltä osin, kun se on tarpeellista.
3. TUOVI-tiimi tekee päätöksen julkaisemisesta tai julkaisematta jättämisestä.
Aineistoa ja ehdotuksia voi lähettää TUOVI-tiimille sähköpostitse osoitteeseen tuovi.sm(at)gov.fi.
Mitä teen, jos en löydä #-teemasanoista itselleni/työtilaani sopivaa #-teemasanaa
Vastaus: Teemat on luotu siten, että useimmat sisäisen turvallisuuden asiasanat sisältyvät johonkin niistä. Jos et kuitenkin löydä itsellesi sopivaa #-teemasanaa, voit ehdottaa TUOVIn ylläpidolle uusia #-teemasanoja. Ylläpito päivittää #-teemasanojen listaa tarvittaessa.
Lähetä #-teemasanaehdotuksesi joko
1. palautelomakkeen kautta, joka löytyy sivuston oikeassa alalaidassa olevasta kirjekuorikuvakkeesta
2. sähköpostitse osoitteeseen tuovi.sm(at)gov.fi
Miten saan uuden salasanan unohtuneen tilalle?
Vastaus: TUOVIn etusivun oikeassa yläkulmassa on Kirjaudu-painike. Sen takaa löytyy valinta Salasana unohtunut, jonka kautta saat uuden salasanan.
Minkälainen salasanan täytyy olla?
Vastaus: Salasanan pitää olla sellainen, että sitä ei ole helppo arvata. Salasanassa ei saa olla erikoismerkkejä (esimerkiksi % tai # merkkejä) tai ääkkösiä.
Salasanassa on oltava vähintään
• kahdeksan merkkiä
• yksi numero (0-9)
• yksi iso kirjain (A-Z)
• yksi pieni kirjain (a-z)
Tallenna salasana itsellesi johonkin turvalliseen paikkaan.
Rekisteröidyin TUOVIin, mutta en ole saanut käyttäjätunnusta ja salasanaa sähköpostiviestillä. Mitä teen?
Vastaus: Rekisteröitymispyynnöstäsi lähtee sinulle itsellesi automaattinen sähköpostiviesti, jolla vahvistat rekisteröitymisesi. Joskus nämä viestit siirtyvät sähköpostilaatikon roskapostikansioon, joten tarkista roskapostit, jos sähköposti ei näy saapuneissa viesteissäsi. Myös hetkellinen häiriö voi johtaa siihen, että et saa sähköpostia. Tällöin sinun pitää odottaa hetki.
Rekisteröitymisen vahvistamisen jälkeen rekisteröitymispyyntösi siirtyy ylläpidon hyväksyttäväksi. Hakemukset käsitellään mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään seuraavana arkipäivänä. Hyväksynnän jälkeen saat sähköpostitse TUOVIn käyttäjätunnuksen ja salasanan.
Jos sähköposti ei löydy roskaposteista eikä viesti saavu, kokeile tilata uusi salasana Kirjaudu-painikkeen takaa kohdasta Salasana unohtunut. Muista tilata uusi salasana samaan sähköpostiosoitteeseen, jolla olet rekisteröitynyt TUOVIn jäseneksi.
Mikäli tämäkään ei auta, ota yhteyttä tuovi.sm(at)gov.fi.
Sähköpostiosoitteeni on vaihtunut. Miten saan TUOVIn profiiliini uuden osoitteen?
Vastaus: Sähköpostiosoite, jonka ilmoitit rekisteröitymisvaiheessa, on myös käyttäjätunnuksesi. Et pysty vaihtamaan sitä itse, vaan tarvitset ylläpidon apua.
Jos haluat profiiliisi uuden sähköpostiosoitteen, lähetä uusi osoitteesi TUOVIn ylläpidolle osoitteeseen tuovi.sm(at)gov.fi.
Miten TUOVI käsittelee henkilötietojani?
Vastaus: Käytämme rekisteröintitietojasi ainoastaan sivuston asiakasviestintään. Emme luovuta jäsenrekisterin tietojasi TUOVIn ulkopuolelle. Voit poistaa profiilisi TUOVIsta milloin tahansa, ja samalla myös rekisteröintitietosi poistetaan.
Lue lisää henkilötietojen käsittelystä rekisteriselosteesta.
Miten saan yhteyden käyttötukeen?
Vastaus: TUOVIn käyttötuesta vastaavat TUOVIn ylläpitäjät. Voit ottaa yhteyttä ylläpitoon joko sivuston oikeassa alareunassa olevan palautelomakkeen tai sähköpostin kautta. Ylläpidon sähköpostiosoite on tuovi.sm(at)gov.fi.
Huomaa, että TUOVIssa ei ole 24/7 käyttötukea. Ylläpito vastaa viesteihisi virka-ajan puitteissa mahdollisimman pian ja viimeistään viestin lähettämistä seuraavana arkipäivänä.