Turvallisuuden tunne ja avunsaanti
Lähteet:
*Kansalaispulssi 4/2023
**Sisäministeriön Sentimentti-tietotyökalu
Lokakuun 2022 väestökysely
Venäjän vuoden 2022 alussa aloittama sota Ukrainaan ei väestötutkimuksien perusteella ole vaikuttanut negatiivisesti suomalaisten turvallisuuden tunteeseen. Turvallisuuden tunne on itseasiassa kasvanut tasaisesti vuodesta -21 lähtien (+18 %-yksikköä). Tätä selittää muun muassa koronaepidemian siirtyminen taka-alalle yleisessä mediakeskustelussa, jolla koettiin aiemmin olevan selkeästi suorempi vaikutus ihmisten elämään.
Tutkimustulokset kertovat kuitenkin samanaikaisesti väestön huolien kasvusta esimerkiksi maahanmuuttoon ja maailman tilanteeseen liittyen. Huolta kannetaan myös Ukrainan kriisistä ja sen vaikutuksista. Yksilöllinen turvallisuuden tunteen määrittely näyttäytyykin kompleksisena, eikä sitä voida arvioida vain huolien summana.
Kyselytutkimusten mukaan:
- 75 % väestöstä on huolissaan suunnasta, johon maailma on menossa (+17 % keväästä -21, Kansalaispulssi 10/2022)
- 46 % väestöstä on huolissaan lisääntyvästä maahanmuutosta (+10 %-yksikköä keväästä -22, Sentimentti, 10/2022)
- 39 %:lle suomalaisista Ukrainan kriisi ja sen vaikutukset aiheuttavat huolta (Kansalaispulssi, 4/2023)
Yleisesti ottaen ihmisten huolia ja pelkoja kysyttäessä on havaittavissa jako yhteiskunnallisiin sekä henkilökohtaisiin turvattomuutta tuottaviin asioihin.Turvallisuuden tunteeseen vaikuttaa myös se, miten nopeasti apua saa hädän hetkellä sekä miten nopeasti ja tehokkaasti rikokset selvitetään ja mitä niistä seuraa.
Turvallisuuden tunteessa on eroja eri väestöryhmien välillä. Esimerkiksi katu- ja työpaikkaväkivallan pelko on korkeampaa niillä, jotka hankkivat tietonsa sosiaalisesta mediasta tai vaihtoehtoisista lähteistä. Taloudellisen toimeentulon hankalaksi kokeneet, aiemmin väkivallan uhriksi joutuneet ja nuorimpaan ikäryhmään kuuluvat kokevat todennäköisimmin joutuvansa väkivallan uhriksi tulevaisuudessa.
Turvallisuuden ja luottamuksen välillä on yhteys: niiden osalta, jotka kokevat elämänsä turvattomaksi, luottamus turvallisuusviranomaisiin on voimakkaasti madaltunut.
Suomalaisten kokemukset avun saannista ovat pysyneet kautta 2010-luvun pitkälti samanlaisina. Hälytyksien vastausajat, tehtävämäärät sekä tehtävien jakautuminen eri viranomaisten kesken ovat säilyneet lähestulkoon samoina viimeisten vuosien aikana.
Mitä Suomessa pelätään?
-
Sisäministeriön Sentimentti-tietotyökalun mukaan huolta koetaan eniten lasten ja nuorten syrjäytymisestä (55 %), liikenteessä hurjastelijoista (49 %), maahanmuuttajien keskittymisestä tietyille asuinalueille (45 %), poliittisista ääriliikkeistä (43 %), pitkittyneestä taloudellisesta taantumasta (42 %), väestöryhmien välisten vastakkainasettelujen kehittymisestä (41 %), ilmastonmuutoksesta (41 %) ja valeuutisista (41 %). (Sentimentti 5/2022)
-
Katuväkivallan pelko on viime vuosina ollut matalampaa kuin vuoden 2017 Kansallisen rikosuhritutkimuksen tuloksissa, jolloin 33 % vastaajista ilmoitti pelänneensä väkivallan uhriksi joutumista iltaisin kodin ulkopuolella kuluneen vuoden aikana. Vuoden 2020 tutkimuksessa enää vajaa 26 % vastaajista ilmoitti pelänneensä joutuvansa tällaisen väkivallan kohteeksi ainakin kerran kuluneen vuoden aikana. Vuonna 2021 luku oli 28 %. (Kansallinen rikosuhritutkimus 2017, 2020 ja 2021)
-
Ylemmät tulokset korreloivat myös Sentimentin tietoihin, jonka mukaan suomalaisista 62 % sanoo liikkuvansa pelotta kaikkialla asuinpaikkakunnallaan vuorokaudenajasta riippumatta. (Sentimentti 5/2022)
-
Katu- ja työpaikkaväkivallan pelko on korkeampaa niillä, jotka hankkivat tietonsa sosiaalisesta mediasta tai vaihtoehtoisista tietolähteistä. (Väkivallan kokemus ja rikostiedon lähteet 2018)
-
Katuväkivallan pelon ja ihmisten median käytön välillä on tunnistettu yhteys. Pelko on korkeampaa niillä, jotka hankkivat tietonsa sosiaalisesta mediasta tai vaihtoehtoisista tietolähteistä. Vastaavasti taas terrorismin pelon nähdään linkittyvän tutkimustulosten valossa enemmän uudentyyppisiin tietolähteisiin esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. (Näsi et al. 2021)
-
Kaupungeissa asuvat välttävät muita useammin liikkumista jollain alueella: pääkaupunkiseudulla noin 24 % ilmoitti välttävänsä jotakin aluetta väkivallan uhan vuoksi, kun Suomen muissa kaupungeissa vastaava osuus oli noin 15 %. Taajaan asutuissa sekä maaseutumaisissa kunnissa välttämiskäyttäytyminen oli olennaisesti harvinaisempaa kuin kaupunkimaisissa ympäristöissä. (Kansallinen rikosuhritutkimus 2021)
-
Väestön mielestä todennäköisimmät uhkat, joihin he itse joutuvat osallisiksi ovat informaatiovaikuttaminen (60 % vastaajista), tietomurto itse käyttämään verkkopalveluun (55 % vastaajista) ja pitkittynyt taloudellinen taantuma (54 % vastaajista) (Sentimentti 5/2023)
-
Kaikista rikoslajeista rattijuopumus (80 %) herättää väestössä eniten huolta. (Poliisibarometri 2020)
Väkivallan pelko
Naisista 37 % ja miehistä 18,9 % kertoi pelänneensä vähintään kerran vuodessa kodin ulkopuolella iltaisin tapahtuvaa väkivaltaa.
Kodin ulkopuolella iltaisin tapahtuvaa väkivaltaa vähintään kerran vuodessa pelänneet
|
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
Kaikki |
28 % |
27,1 % |
30,6 % |
32 % |
33 % |
29 % |
27,8 % |
25,6 % |
27,6 % |
Naiset |
35,3 % |
34,7 % |
38,4 % |
40 % |
42 % |
37 % |
37 % |
32,8 % |
36,5 % |
Miehet |
21,5 % |
19,7 % |
22,9 % |
24 % |
24 % |
21 % |
18,9 % |
18,7 % |
19,1 % |
Lähde: Kansallinen rikosuhritutkimus 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 ja 2020,2021.
Ketkä pelkäävät?
Väkivalta pelottaa eniten niitä, jotka ovat aikaisemmin joutuneet väkivallan uhriksi. Lisäksi se pelottaa erityisesti nuorempia ikäryhmiä, naisia, korkeakoulutettuja sekä hankalassa taloudellisessa tilassa olevia.
Väestöryhmät, jotka pelkäävät eniten joutuvansa väkivallan uhriksi
Väkivallan uhriksi aiemmin joutuneet |
60 % |
Nuorimmat ikäryhmät 15 – 24 -vuotiaat 25 – 34 -vuotiaat |
47 % 50 % |
Naiset |
42 % |
Korkeakoulutetut |
41 % |
Hankalassa taloudellisessa tilanteessa olevat |
39 % |
Lähde: Väkivallan kokemus ja rikostiedon lähteet 2018.
Millaisia asioita tulevaisuuden pelätään tuovan mukanaan?
-
Yksilöllinen näkökulma: 13 % suomalaisista sanoo, että heidän tulevaisuutensa ei näytä kovin hyvältä. Tuloksissa korostuu erityisesti nuorten, alle 26-vuotiaiden, huoli omasta tulevaisuudestaan. 18-25-ikäluokan huolien määrä on 10 prosenttiyksikköä korkeampaa (23 %) kuin yleinen väestön keskiarvo. Yli 64-vuotiailla huoli on kaikista ikäryhmistä pienintä (10 %). Naisten ja miesten vastausten välillä ei ole mitään tilastollisesti merkittävää eroa. (Sentimentti 05/2022)
-
Globaali näkökulma: 72 % väestöstä kertoo olevansa huolissaan suunnasta, johon maailma on menossa. Naisista jopa 76 % kertoo olevansa huolissaan maailman suunnasta, miesten luvun ollessa 8 prosenttiyksikköä pienempi (68 %). Koulutusta tarkastellessa, huoli on suurinta peruskoulun/kansakoulun käyneillä (79 %). (Sentimentti 05/2022)
Hätäilmoitukset Suomessa
Vuonna 2022 hätäkeskuksissa käsiteltiin 2 920 020 hätäilmoitusta, joista hätäpuheluja oli yhteensä 2 891 400 . Vastattujen hätäilmoitusten kokonaismäärä kasvoi 5% edelliseen vuoteen verrattuna. Myös hätäkeskukseen kuulumattomat yhteydenotot ovat kasvaneet 18%.
Vuonna 2022 kaikista käsitellyistä hätäilmoituksista 1 508 155 johti tehtävän välittämiseen toimivaltaiselle viranomaistaholle. Välitetyt tehtävät jakautuivat seuraavasti: ensihoito 57 %, poliisi 33 %, pelastus 5,5 % ja sosiaalitoimi 4,5 %. Poliisille ja pelastustoimelle välitettiin hieman vähemmän tehtäviä kuin edellisenä vuonna.
Hätäilmoitusten vuosittainen määrä ja niiden jakautuminen eri viranomaisten kesken
Vuosi |
Ensihoito |
Poliisi |
Pelastus |
Sosiaali |
YHT kpl välitetty muille viranomaisille |
Ensihoito % |
Poliisi % |
Pelastus % |
Sosiaali % |
2010 |
700 000 |
515 000 |
89 000 |
3 000 |
1 307 000 |
54 % |
39 % |
7 % |
0 % |
2017 |
744 000 |
486 000 |
78 000 |
20 000 |
1 328 000 |
56 % |
37 % |
6 % |
2 % |
2018 | 765 600 | 487 200 | 83 520 | 55 680 | 1 392 000 | 55 % | 35 % | 6 % | 4 % |
2019 | 800 520 | 515 610 | 85 600 | 52 650 | 1 454 380 | 55 % | 35 % | 6 % | 4 % |
2020 | 779 550 | 527 750 | 85 190 | 53 380 | 1 445 690 | 54 % | 36 % | 6 % | 4 % |
2021 | 828 840 | 513 130 | 85 230 | 61 090 | 1 488 290 | 56 % | 34 % | 6 % | 4 % |
|
Lähde: Hätäkeskuslaitos
Poliisin hälytystehtävät
Poliisille tulevista tehtävistä kiireellisimmät kirjataan A-luokan tehtävinä. Niissä ensimmäinen partio on tehtäväpaikalla keskimäärin alle 10 minuutissa.
Poliisin hälytystehtävät |
2010 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 | 2020 |
2021 | 2022 | |
Hälytystehtävät yhteensä
|
1029 905 |
1048 080 |
1055 298 |
1074 199 |
1024 400 | 1017 572 |
1011 271 | 926 110 |
|
A – kiireellisyysluokan tehtävät |
87 869 |
71 526 |
74 867 |
74 642 |
91 051 | 81 785 |
69 781 |
|
|
Toimintavalmiusaika A – tehtävät |
10,5 |
9,4 |
9,3 |
9,4 |
10,7 | 10 |
9,7 | 10 |
|
-
Poliisin toimintavalmiusaikaan vaikuttavat tehtävien sijainti, lukumäärä ja etäisyys sekä partioiden sijainti ja lukumäärä. Poliisi on pyrkinyt tietojohtoisella toimintatavalla suuntaamaan resursseja niihin paikkoihin ja niinä kellonaikoina, jolloin kokemuksen mukaan tapahtumia ja häiriöitä on eniten. (Poliisin toimintakertomus 2016)
-
Poliisin toimintavalmiusaika (asiakasnäkökulma) mittaa aikaa kansalaisen hätäpuheluun vastaamisesta kaikkine viiveineen siihen saakka kunnes poliisin partio saapuu tehtäväpaikalle. A-luokan tehtävät ovat kaikkein kiireellisimpiä. (Poliisin tilastopalvelu)
Pelastustoimen hälytystehtävät
Pelastustoimi on hälytystehtävän saatuaan paikalla keskimäärin alle 8 minuutissa.
Lähde: Pronto
Rajavartiolaitoksen meripelastus- ja avustustehtävät
Meripelastus- ja avustustehtävien määrä on lievässä kasvussa. Hätätilanteissa pelastusyksikkö on useimmiten paikalla alle 10 minuutissa.
RAJAVARTIOLAITOS |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||||||||||
Meripelastus- ja avustustehtävät kpl |
1527 |
1458 |
1553 |
1686 |
1552 |
1487 |
1527 |
1673 |
1540 | 1739 | 1800 | 1481 | ||||||||||
Hätätilanteet kpl |
163 |
192 |
178 |
193 |
188 |
159 |
185 |
187 |
150 | 179 | 208 | 159 | ||||||||||
Toiminnan nopeus hätätilanteissa |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||
alle 10 min kpl |
87 |
87 |
91 |
96 |
104 |
76 |
94 |
79 |
68 | 88 | 99 | 76 | ||||||||||
11 – 59 min kpl |
71 |
95 |
81 |
91 |
82 |
77 |
86 |
98 |
79 | 85 | 102 | 79 | ||||||||||
60 + min |
5 |
10 |
6 |
6 |
2 |
6 |
5 |
18 |
2 | 6 | 6 | 4 |
Lähde: Rajavartiolaitos
Miten nopeasti Suomessa saa apua?
-
90 %:iin hätäpuheluista vastataan 10 sekunnissa. Alle 30 sekunnissa vastattiin 99 %:ssa hätäpuheluista.
-
Keskimääräinen vastausaika oli 3 sekuntia vuonna 2022, joka on 1 sekunnin nopeampi kuin vuonna 2021
-
Keskimäärin Suomessa asuva ihminen soittaa 0,5 hätäpuhelua vuodessa.
Rikosten tutkinta ja selvitys
Kaikki poliisille ilmoitetut rikokset: selvitysprosentti ja tutkinta-aika
|
2008 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 | 2021 | 2022 | ||
Kaikki rikokset |
876 873 |
805 794 |
809 368 |
822 222 |
825 902 |
779 792 |
683 095 | 502 417 | |||
Rikoslakirikokset (pl liikennerikokset)
|
539 323 |
467 412 |
458 790 |
431 470 |
436 888 |
445 983 |
542 466 | 484 822 | 484 760 | ||
Rikoslakirikosten (pl liikennerikokset) selvitys % |
49,3 |
48,1 |
47,6 |
49,8 |
48,6 |
48,7 |
44,1 | 49,2 | 45,1 | ||
Rikoslakirikosten (pl liikenne) tutkinta-aika* |
79 |
119 |
122 |
125 |
130 |
136 |
146 | 167 | 175 |
* Keskimääräinen tutkinta-aika vuorokausina
Lähde: Poliisin tilastopalvelu
Rikosasioiden käsittely
- Vuonna 2022 käräjäoikeuksiin saapui 51 566 rikosasiaa.
- Yleisimmät rikosasianimikkeet olivat varkaudet, pahoinpitelyt, talousrikokset ja liikenneturvallisuuden vaarantaminen.
- Keskimääräinen käsittelyaika rikosasioissa oli 6,0 kuukautta (2021: 5,8 kk). Vuoteen 2012 saakka rikosasioiden käsittelyajat olivat alle 4 kuukautta ja viime vuosina käsittelyaika on kasvanut hieman lähes vuosittain. Vuoden 2022 lopussa oli 5 532 yli 12 kuukautta vireillä ollutta rikosasiaa (2021: 4 658). Pitkään vireillä olleiden asioiden osuus oli 21 % kaikista vireillä olleista rikosasioista (2021: 20 %).
Lähde: Tuomioistuinten työtilastoja vuodelta 2022
Turvallisuuden tunteen ja avunsaannin tulevaisuuskuva 2030
-
Tiedonvälityksen nopeus ja avoimuuden jatkuva kasvu lisäävät tietoisuutta turvallisuusuhkista ja yleisistä epävarmuustekijöistä.
-
Väestön käsitykset turvallisuudesta erkaantuvat edelleen tilastoista, mikä osaltaan lisää turvattomuutta.
-
-
Sosiaalisen median kasvava ja muuttuva merkitys muuttaa sekä journalismin tekemisen tapoja sekä sitä, mistä ihmiset hakevat informaatiota.
-
Tämä kehityssuunta vaikuttaa laajemmin väestön keskinäiseen luottamukseen sekä luottamukseen yhteiskunnallisiin toimijoihin niin myönteisesti kuin kielteisesti.
-
-
Sosioekonomiset sekä päihde- ja mielenterveysongelmat kasautuvat edelleen samoille väestöryhmille, samoin turvattomuuden kokemukset.
-
Turvattomuutta koetaan tulevaisuudessa yhä enemmän eri tavoin eri väestöryhmissä. Tällä on yhteys myös avun tarpeeseen.
-
Turvallisuuden tunteen ja avun saannin tulevaisuustaulukko
Tiedonvälityksen nopeus ja avoimuus |
Kasvaa |
Laskee |
Pysyy ennallaan |
Sosiaalisen median rooli |
Kasvaa |
Laskee |
Pysyy ennallaan |
Turvallisuuden tunteen jakautuminen |
Tasaisesti |
Epätasaisesti |
|
Avun tarve | Kasvaa |
Laskee | Pysyy ennallaan |
Avun saanti | Tasaisesti |
Epätasaisesti |
Tiedonvälityksen nopeus ja avoimuus
- Yleinen epävarmuus maailmanpolitiikassa, konfliktit ja kriisit sekä poliittisen kentän polarisoituminen vievät pohjaa jaetulta tulevaisuusajattelulta.
- Tiedonvälityksen nopeus ja avoimuus kasvaa yhä lisäten väestön tietoisuutta epävarmuustekijöistä ja turvallisuusuhkista, mikä voi lisätä turvattomuuden tunnetta.
- Saatavilla olevan informaation, disinformaation ja vaihtoehtoisten tulkintojen määrä vaikuttaa keskeisesti koettuun turvallisuuden ja turvattomuuden tunteeseen. Vaihtoehtoista tietoa on paljon, kun verkottuneessa yhteiskunnassa jokainen voi olla tiedon tuottaja.
Vaikutukset sisäisen turvallisuuden viranomaisiin
- Luotettavan tiedon tuottamisen merkitys korostuu ja sitä pitää pystyä tuottamaan yhä nopeammin
- Miten viestitään niin ettei syvennetä yhteiskunnan jakolinjoja entisestään?
- Viranomaisten on tunnistettava keskeiset yhteistyökumppanit, joiden kanssa yhteistyössä tavoitetaan suuri joukko ihmisiä ja tehdään viestimme ymmärrettävämmiksi, mikä edistää väestön turvallisuuden tunnetta.
Sosiaalisen median rooli
-
Sosiaalinen media pysyy merkittävässä roolissa vaikuttaen sekä journalismin tekemisen tapoihin että siihen, mistä ihmiset hakevat informaatiota. Tämä kehityssuunta vaikuttaa laajemmin väestön keskinäiseen luottamukseen sekä luottamukseen yhteiskunnallisiin toimijoihin niin myönteisesti kuin kielteisesti.
-
Informaatiovaikuttamisella ja disinformaatiolla voidaan hyväksikäyttää ihmisten pelkoja ja saatetaan lisätä tahallisesti tai tahattomasti eri väestöryhmien välistä vastakkainasettelua sekä herättää epäluottamusta viranomaistoimintaa kohtaan.
-
Viha- ja väkivaltapuhe erityisesti sosiaalisessa mediassa luovat yhä kas¬vupohjaa radikalisoitumiselle, väkivaltaiselle ekstremismille ja ääriliikkeiden toiminnalle sekä oikeutusta aatteelliselle väkivallalle.
-
Miten isojen sosiaalisen median yritysten rooli tulee vaikuttamaan turvallisuuden tunteeseen? Mikä merkitys on tähän liittyvällä säätelyllä? Samoin jokaisen oma vastuu sosiaalisessa mediassa korostuu tulevaisuudessa.
Vaikutukset sisäisen turvallisuuden viranomaisiin
- Viranomaisten on tiivistettävä keskinäistä yhteistyötään yhteisen viestin eteenpäin viemiseksi. Ristiriitainen tai muuten epäonnistunut viestintä voi heikentää väestön luottamusta viranomaisiin.
- Viranomaisviestinnän tulee olla paremmin kohdennettua eri väestöryhmille vaikuttavuuden lisäämiseksi. Lisäksi oikea-aikaisen ja selkokielisen viestinnän vaatimukset korostuvat.
Turvallisuuden tunteen jakautuminen
- Monimuotoistumis- ja eriarvoistumiskehityksen jatkuessa eri väestöryhmät voivat kokea uhkiksi ja pelätä eri asioita.
- Väestön käsitykset turvallisuudesta erkaantuvat edelleen tilastoista, mikä osaltaan lisää turvattomuutta.
- Sosioekonomiset sekä päihde- ja mielenterveysongelmat kasautuvat edelleen samoille väestöryhmille, samoin turvattomuuden kokemukset.
- Etnisten vähemmistöjen kohtaama asenneilmapiiri, vihapuhe, rasismi ja väkivalta ruokkivat heidän turvattomuuden tunnettaan. Samalla väestön jatkuva monimuotoistuminen voi aiheuttaa polarisaatiota sekä jännitteitä eri väestöryhmien välille.
- Esimerkki väestöryhmästä, jonka kokemukset vaikuttavat laajemmin yhteiskuntaan ovat yksin asuvat vanhukset, sekä harva-alueiden ikääntyvä väestö. Turvattomuuden kokemukset vaikuttavat usein välillisesti myös lähipiirin turvallisuuden kokemuksiin.
- Turvallisuuden tunteeseen vaikutetaan usein enemmän hyvinvointitoimenpiteillä kuin turvallisuustoimenpiteillä.
Vaikutukset sisäisen turvallisuuden viranomaisiin
- Turvallisuustoimenpiteitä ja palveluita on pystyttävä kohdentamaan paremmin niihin väestöryhmiin, jotka kokevat eniten turvattomuutta.
Avun tarve ja saanti
- Väestön keski-iän noustessa on oletettavaa, että erilaiset onnettomuudet ja tapaturmat, joille erityisesti ikäihmiset ovat alttiita - kuten kaatumiset - lisääntyvät, mikä kasvattaa myös avun ja (turvallisuus)palveluiden tarvetta.
- Turvattomuutta koetaan tulevaisuudessa yhä enemmän eri tavoin eri väestöryhmissä. Tällä on yhteys myös avun tarpeeseen.
- Väestörakenteemme sekä kaupungistumiskehitys aiheuttavat erilaisia haasteita hyvinvointitalouden ylläpidolle sekä palveluiden turvaamiselle koko maassa. Jos turvallisuusviranomaiset eivät pysty vastaamaan avun tarpeeseen riittävän nopeasti, luottamus heihin voi laskea, mikä puolestaan voi lisätä turvattomuuden tunnetta.
- Avun saanti voi uuden teknologian myötä myös nopeutua ja auttamisen muodot lisääntyä. Kännykällä apua on helppo hälyttää, paikannuspalvelut mahdollistavat autettavan löytämisen ja erilaisten chat-palveluiden avulla voi jutella niin ammattiauttajille kuin vapaaehtoistoimijoille. Viranomaiset voivat löytää uusia välineitä kohdata kansalaisia ja olla vuorovaikutuksessa kansalaisten kanssa sekä pitää yllä luottamusta ja turvallisuuden tunnetta.
- Jos julkinen sektori ei pysty tuottamaan tarvittavia palveluita, yksityinen turvallisuussektori tuottaa ne. Tämä voi lisätä joidenkin väestöryhmien turvallisuuden tunnetta, mutta toisaalta myös eriarvoistaa väestön avun saantia.
Vaikutukset sisäisen turvallisuuden viranomaisiin
- Julkisten rahoituskehysten supistuessa, on turvallisuuspalveluita pystyttävä tuottamaan entistä innovatiivisemmin ja tehokkaammin.
- On tunnistettava, mitkä palvelut voidaan tuottaa digitaalisesti ja mitä ei.
- Lisäksi tunnistettava millä alueilla voidaan tehdä yhteistyötä yksityisen sektorin, esim. vartiointialan, kanssa väestön turvallisuuden edistämiseksi.
Turvattomuuden tunne ja avunsaanti: menetelmät
Sisäisen turvallisuuden on aiemmin tulkittu tarkoittavan uhkien poissaoloa, eli sitä, että rikoksia, onnettomuuksia ja häiriöitä tapahtuu mahdollisimman vähän mahdollisimman harvalle. Keskeinen osa sisäistä turvallisuutta on myös se, miten koemme eri uhkat ja ilmiöt. Käsityksemme ja pelkomme ohjaavat käyttäytymistämme – riippumatta siitä, perustuvatko ne todellisiin vai olettamiimme riskeihin.
Väestön pelot
Turvattomuuden tunnetta käsitellään tässä työssä sisäisen turvallisuuden määritelmään (rikokset, häiriöt, onnettomuudet sekä turvattomuutta tuottavat ilmiöt) kytkeytyvien väestön pelkojen kautta. Avunsaantia käsitellään hälytyspalveluiden aikavasteen sekä rikosten tutkinta-aikojen, selvitysasteen ja rikosasioiden käsittelyn kautta.
Keskeisiksi sisäiseen turvallisuuteen kytkeytyviksi peloiksi on valittu rikollisuuden pelko, väkivallan pelko, onnettomuuksien ja tapaturmien pelko, liikenneonnettomuuksien pelko, terrorismin pelko sekä päihteiden käytön aiheuttama turvattomuus. Turvattomuuden tunne heijastaa myös väestön luottamusta omiin, yhteisön sekä yhteiskunnan kykyihin suojautua uhkia vastaan sekä palauttaa turvallisuuden taso kriisin jälkeen. Samoin väestön arviot turvattomuutta tuottavien ilmiöiden kehityksestä, kuten väkivallasta, ovat eri asia kuin todellinen väkivaltakehitys. Esimerkiksi henkirikollisuuden määrä on laskenut Suomessa 1990-luvulta alkaen. Henkirikoksen kokeminen uhkana on silti huomattavasti yleisempää kuin henkirikoksen uhriksi joutuminen. Väestön pelkokokemus ei aina ole suoraviivaisessa suhteessa tilastollisiin todennäköisyyksiin.
Hätäilmoitukset
Jokaiselle hätäilmoituksen tehtävälajille on määritetty vastuuviranomainen tapahtuman johtovastuun näkökulmasta. Esimerkiksi liikenneonnettomuus kuuluu pelastustoimen johtovastuulle ja ampuminen kuuluu poliisitaholle. Tehtävällä on siis voinut olla useampikin viranomainen, mutta heille ei lasketa tilastoinnissa omaa tehtävää. Esimerkiksi liikenneonnettomuustehtävä menee pelastustoimelle kerran, mutta ei muille tahoille.
Hälytystoiminnassa poliisi on priorisoinut kiireellisten hälytyspalveluiden saatavuutta (hälytystehtävien hoitaminen ja nopea paikalle saapuminen), jonka vuoksi A-kiireellisyysluokan hälytystehtävien toimintavalmiusaika on pysynyt samalla tasolla viimeisen parin vuoden ajan (2017; 9,3 min, 2016; 9,4 min, 2015; 9,3 min, 2014; 9,5 min).
Poliisin vähemmän kiireellisten tehtävien (AB-luokka) toimintavalmiusaika on pysynyt vuosina 2014–2017 17,9 - 18,3 minuutissa. Poliisin panostaminen näkyvyyden ylläpitämiseen on vaikuttanut ja vaikuttaa yleisen järjestyksen ja turvallisuuden tehtävien määriin.
Rikosasioiden käsittely
Keskeiseksi mittaavaksi indikaattoriksi on valittu käräjäoikeuksiin saapuvien rikosasioiden käsittelyn nopeus.
Turvallisuuden tunne ja avunsaanti: lähteet
Hätäkeskuslaitos. 2023. Tilastotietoa hätäkeskustoiminnasta. https://112.fi/tilastotietoa-hatakeskustoiminnasta
Kansalaispulssi. 2023. Tilastokeskus.
https://www.stat.fi/tup/htpalvelut/tutkimukset/kansalaispulssi
Näsi, M., Tanskanen, M., Kivivuori, J., Haara, P., & Reunanen, E. (2021). Crime News Consumption and Fear of Violence: The Role of Traditional Media, Social Media, and Alternative Information Sources. Crime & Delinquency, 67(4), 574–600. https://doi.org/10.1177/0011128720922539
Turvassa 2019 Kansalaisturvallisuus Suomessa, SPEK tutkii 20, Heikki Laurikainen ja Maija Nikkanen
Poliisibarometri 2020, Sisäministeriön julkaisuja 2020:12, matti Vuorensyrjä, Jenita Rauta.
Suomalaisten pelastusasenteet 2017, Pelastusopisto, D-sarja: Muut julkaisut [1/2018], Esa Kokki.
Pelastusasenteet 2014, yhteenveto, TNS Gallup Oy.